به گزارش مشرق، مجتبی زینیوند رئیس سازمان مدارس غیردولتی امروز در حاشیه نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یک ساله وزارت آموزش و پرورش در دبیرستان البرز، اظهار کرد: آموزش و پرورش از مولفههای اصلی توسعه پایدار است و تنها نهاد برای هدف توسعه و ابزار تحقق آن است و این ویژگی باعث شده تمام دولتها توجه ویژهای به آموزش و پرورش داشته باشند.
وی با اشاره به نقش شوراهای آموزش و پرورش گفت: این شوراها به دلیل حضور استانداران, نمایندگان ۱۶ دستگاه و خانوادهها مصداق این است که بهترین فکرها برای آموزش و پرورش تصمیم بگیرند.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: قانون شوراها بستر خوبی برای کمک سایر نهادها به مدارس است و حضور اولیا و نمایندگان سایر دستگاهها در این شورا باعث تمرکز زدایی و دادن اختیار به مدارس میشود.
زینیوند ادامه داد: تقویت شوراهای آموزش و پرورش برای تامین منابع و اعتبارات و کیفیت بخشی به مدارس هیئت امنایی مدنظر است. با توجه به اینکه سیاست نظام تمرکززدایی از حوزه ستاد و بومی سازی تصمیمات است تقویت شوراهای آموزش و پرورش یک ضرورت است و در تعامل با استانداران شاهد حضور گسترده استانداران در این جلسات هستیم و خیلی از امورات آموزش و پرورش در این شوراها مورد بررسی قرار میگیرد.
وی بیان کرد: اگر ماده ۱۳ قانون شوراها به خوبی اجرا شود خیلی از مشکلات آموزش وپرورش حل میشود و در این رابطه قوانین و آییننامهها تدوین شد و قوانین مورد نیاز بازنگری شد.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی ادامه داد: در بحث جلب مشارکت مردم و دستگاهها و نهادهای عمومی تدوین نظام جامع مشارکت برای آموزش و پرورش انجام شده است و تا پایان مهر ماه این پژوهش در اختیار سازمان ما قرار میگیرد تا انتظارات از سایر دستگاهها را با نگاه مطالبهگری داشته باشیم و هم اکنون شاهد نگاههای سلیقهای هستیم و هر دستگاهی از نگاه خود احساس میکند به آموزش و پرورش کمک کرده است.
زینی وند درباره آموزش و پرورش مناطق مرزی عنوان کرد: آیین نامه مربوط تدوین شده است و باید در شورای عالی تصویب شود تا نهادهایی که مسئولیت دارند به آموزش و پرورش مناطق مرزی کمک کنند چون معلمان و دانشآموزان این مناطق با مشکلات متعددی مواجهند.
`وی افزود: هدف اصلی از تأسیس مدارس هیئت امنایی استفاده از کمکهای مردم برای کیفیت بخشی برنامه ها و تعدد مدارس کیفیت را تحتالشعاع قرار داده است و رتبه بندی این مدارس مدنظر است و برخی این مندارس متناسب با فلسفه اصلی جلو نمیرفتهاند و مدارس هیئت امنایی دو شیفته با فلسفه این مدارس در تضاد است.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی ادامه داد: سامانه جامع نظارت بر مدارس هیئت امنایی را طراحی کردیم که در این سامانه مدارس رصد خواهند شد.در بحث بسط عدالت آموزشی و جذب دانشآموزان بازمانده از تحصیل استفاده از فناوریهای نوین و آموزشهای مجازی در مدارس از راه دور میتواند به این روند کمک کند و سال گذشته این کار را در هشت مدرسه استان البرز و مناطق زلزله زده شروع کردیم و تمام مدارس موظف به نصب سیستم مدیریت آموزشی و استفاده ار آموزشهای آنلاین شدهاند.
زینیوند بیان کرد: در بحث مدارس غیردولتی چند سیاست محوری را داریم نخست ارتقای جایگاه مهارت حرفهای و توانمندسازی چون یکی از ایرادات به مدارس غیردولتی استفاده از معلمان با رشتههای غیرمرتبط برای تدریس برخی دروس بود و در سامانه شهریه بحث آموزشهای معلمان و جذب آنها متناسب با رشته تحصیلی را مدنظر قرار دادیم همچنین تغییر رویکرد تئوری به مهارتآوری مدنظر و سامانه ای در بحث فعالیت های فوق برنامه مدارس غیردولتی که خارج از برنامه درسی است فقط در قالب مهارت محوری و مهارت آموزی کار را پیش ببرند.
وی درباره نوسانات اقتصادی و تاثیر آن بر فعالیت و شهریه مدارس غیردولتی بیان کرد: در بحث فعالیتهای پروشی و آموزشی خیر. اما از حیث هزینهها تاثیر داشته به ویژه در بحث افزایش اجاره بها برای تامین هزینهها دچار مشکل میشوند و برخی موسسان درخواست افزایش شهریه داشتند اما با افزایش شهریه موافقت نمیشود تا به امروز میزان تأسیس مدارس جدید در شهر تهران افزایش خوبی داشته است البته هر سال درخواست توقف داریم اما میزان آن کمتر از ایجاد مدارس غیردولتی است.
رئیس سازمان مدارس عیردولتی درباره پوشش تحصیلی مدارس غیردولتی تا پایان برنامه ششم، بیان کرد: مطابق قانون باید تا پایان برنامه ششم سهم پوشش دانشآموزان در مدارس غیردولتی به ۱۵ درصد برسد اما الان با احتساب مدارس خرید خدمات نرخ پوشش ما ۱۲.۵ درصد است و تکلیف ما در برنامه ششم به جز خرید خدمات رسیدن به نرخ پوشش ۱۵ درصد است و در شوراهای آموزش و پرورش بحث واگذاری زمین از اعتبارات دولتی به موسسان مدارس را مدنظر داریم.
زینی وند درباره بیشترین شکایت از مدارس غیردولتی گفت: بیشترین شکایت برای دریافت شهریه اضافه بود و از ۳۵ مصوبه شورای نظارت ۳۲ مدرسه مکلف به استرداد شهریه شدند و ۶۰۰ میلیون تومان استرداد شهریه از مدارس غیردولتی تهران داشتند و تا پایان سال تحصیلی پیگیر هستیم شهریههای اضافه باگزدانده شود.
وی با اشاره به اینکه ۱۴ هزار نیروی مامور به مدارس از سوی آموزش و پرورش داریم, افزود: تمام این نیروها نیاز به بیمه ندارند و برخی ۱۰ یا ۱۲ ساعت در هفته کار میکنند که آنها هم نیاز به بیمه ندارند, سازمان تامین اجتماعی آمار ۸۰ هزار نفر را اعلام کرده است و از امسال باید تمام اطلاعات در سامانه قرار بگیرد تا اگر معلمی در مدرسه غیردولتی به عنوان نیروی آزاد کار میکند و تحت پوشش بیمه نیست, مشخص شود.